Google+ Followers

Assalamualaikum wbt..

Ya Allah Kurniakanlah Rezeki Yang Baik Pada Hari INI dan Jauhkanlah Daku Dari Keburukan

Ya Allah Kurniakanlah Daku Rezeki Yang Baik Pada Hari ini dan Jauhkanlah Daku Dari Keburukan. Ya Allah Kurnikanlah Cahaya Pada Hati ku Sebagaimana Terangnya Bumi Dengan Cahaya Matahari MU Selama-lamanya, Dengan Rhamat Mu Wahai Tuhan Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang.

Jom Mengerjakan UMrah


Monday, August 1, 2011

Amalan Berpuasa Mengikut Rasullulah A.S-Petikan dari blog Pemuda Cheh


Sahabat yang dihormati Allah, Ramadhan yang kita nanti-nantikan telah tiba untuk sekali lagi kita berada di dalamnya. Ini tanda Allah masih sayang kepada hamba-hambanya dengan memberi sekali lagi peluang untuk kita bertemu dengan bulan yang penuh keberkatan ini. Berpuasa adalah aktiviti terpenting dalam bulan ini. Persoalannya bagaimana tips-tips yang diajar oleh Rasulullah s.a.w untuk puasa kita dinilai tinggi oleh Allah? Mari kita telusuri satu persatu. 

Rasulullah s.a.w Bersahur

Rasulullah menganjurkan kita untuk bersahur sebelum aktiviti menahan diri dari makan dan minum di siang hari dimulakan. Bagaimana Rasulullah s.a.w bersahur? Bersahur bukanlah dilakukan ditengah malam, tetapi ia dilakukan di awal pagi, iaitu waktu yang sangat hampir dengan waktu solat subuh. Bersahur juga memberi kesegaran untuk kita menghabiskan hari siang kita dengan berpuasa. Rasulullah s.a.w bersabda:

Dari Anas Bin Malik r.a: Rasulullah s.a.w bersabda: Bersahurlah kerana pada sahur itu terdapat keberkatan.
(HR: al-Bukhari)

Rasulullah s.a.w juga menekankan kepada kita untuk bangun bersahur kerana ia adalah salah satu dari cirri-ciri bersahur orang Islam. Sabdanya: 

Perbezaan antara puasa kami dengan puasa ahlu al-Kitab adalah makan sahur 
(HR: Muslim)

Rasulullah Menyegerakan Berbuka 

Tidak melewat-lewatkan berbuka puasa adalah salah satu tips berpuasa yang di ajar oleh Rasulullah. Ini kerana, perbuatan itu sangat mendatangkan kebaikan untuk mereka yang menahan diri dari makan dan minum. 

Rasulullah s.a.w di dalam hadithnya menerangkan kepada kita seperti mana yang dilaporkan oleh al-Bukhari & Muslim: 

عَنْ سَهْلِ بْنِ سَعْدٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : " لا يَزَالُ النَّاسُ بِخَيْرٍ مَا عَجَّلُوا الْفِطْرَ "
Manusia itu akan terus berada dalam kebaikan selagi mana dia menyegerakan berbuka puasa.

Perbuatan melambat-lambatkan berpuasa puasa adalah salah satu perbuatan yang dilarang oleh Rasulullah s.a.w. Masyarakat kita sering melihat perkara ini sebagai satu isu remeh. Apa yang terjadi dalam rata-rata masyarakat kita di Malaysia, ketika masuknya waktu solat maghrib (waktu untuk berbuka puasa), mereka masih lagi berada di bazaar-bazar ramadhan untuk membeli juadah mereka. Penjual juga masih lagi melayan pelanggan tanpa terus berbuka walaupun azan maghrib telah berkumandang. Ibu-ibu di rumah pula masih berada di dapur menyiapkan juadah berbuka puasa ketika azan maghrib bergema. Ini kerana melewat-lewatkan berbuka puasa adalah amalan Yahudi dan Kristian.

Persiapan seharusnya dilakukan dengan segera agar seruan Rasulullah s.a.w untuk kebaikan umatnya dapat diamalkan sebaiknya. Rasulullah telah bersabda di dalam satu hadithnya yang dilaporkan oleh Abu Daud & Ibn Majah yang sanadnya berstatus hasan seperti yang dinilai oleh al-Albani r.h: 

قال النبي صلى الله عليه وسلم : " لا يزال الدين ظاهراً ما عجل الناس الفطر لأن اليهود والنصارى يؤخرون "
Agama ini akan sentiasa zahir (jelas) selagi mana umatnya menyegerakan berbuka puasa, ini kerana orang-orang Yahudi dan Kristian, mereka melewat-lewatkannya.

Dikeluarkan dari Musannaf Abdul Razzak dan Fathul Bari (kitab syarah sahih al-Bukhari) ‘Amr Bin Maimun r.h berkata: 

وقال عمرو بن ميمون الأودي رحمه الله : " كان أصحاب محمد صلى الله عليه وسلم أسرع الناس إفطارا ًوأبطأهم سحوراً "
Sahabat-sahabat Rasulullah s.a.w adalah manusia yang paling cepat (ketika) berbuka puasa dan yang paling lewat (ketika) bersahur.

وعَنْ عُمَارَةَ بْنِ عُمَيْرٍ عَنْ أَبِي عَطِيَّةَ قَالَ :
دَخَلْتُ أَنَا وَمَسْرُوقٌ عَلَى عَائِشَةَ فَقُلْنَا يَا أُمَّ الْمُؤْمِنِينَ : رَجُلانِ مِنْ أَصْحَابِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَحَدُهُمَا يُعَجِّلُ الإِفْطَارَ وَيُعَجِّلُ الصَّلاةَ ، وَالآخَرُ يُؤَخِّرُ الإِفْطَارَ وَيُؤَخِّرُ الصَّلاةَ ..
قَالَتْ : أَيُّهُمَا الَّذِي يُعَجِّلُ الإِفْطَارَ وَيُعَجِّلُ الصَّلاةَ ؟
قَالَ قُلْنَا عَبْدُ اللَّهِ يَعْنِي ابْنَ مَسْعُودٍ .
قَالَتْ كَذَلِكَ كَانَ يَصْنَعُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ .
Dari Abi ‘Atiyyah katanya: Aku dan Masruq telah bertemu Ummu al-Mu’minin r.anha dan kami berkata kepadanya: “Dua orang lelaki dari sahabat Muhammad s.a.w, salah seorang darinya mempercepatkan berbuka dan mempercepatkan solat, manakala seorang lagi melewatkan berbuka dan melewatkan bersolat...” Ummu al-Mu’minin berkata: “Siapakah diantara mereka berdua yang mempercepatkan berbuka dan menyegerakan bersolat?” Kami berkata: “Abullah iaitu Ibn Mas’ud.” Kata (Ummu al-Mu’minin): “Perbuatan (menyegerakan berbuka) Itulah yang telah dilakukan oleh Rasulullah s.a.w”.

Berbuka Dengan Beberapa Biji Kurma 

Antara kaedah yang diajarkan oleh Rasulullah s.a.w adalah memulakan memakan beberapa biji kurma basah ketika berbuka puasa. Ini untuk memudahkan dirinya bersolat dalam keadaan tidak terlalu kenyang. Pernah diriwayatkan dari Anas Bin Malik, seperti yang dilaporkan oleh Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi katanya:

Rasulullah s.a.w apabila baginda berbuka puasa, baginda berbuka dengan beberapa biji kurma basah sebelum solat. Jika tiada kurma basah, baginda berbuka dgn kurma kering. Jika tiada kurma kering, baginda berbuka dengan beberapa teguk air.

Ini adalah sunnah Rasulullah s.a.w. Ramai diantara kita yang sering meninggalkan sunnah ini. Mereka menyegerakan berbuka puasa serta makan dan minum sehingga kekenyangan lalu melewatkan bersolat maghrib. Rasulullah makan dengan beberapa biji kurma, kemudian bersolat. Apabila Rasulullah s.a.w terasa lapar, Rasulullah s.a.w makan selepas baginda solat.

Tidur Qailulah

Nabi s.a.w mengajarkan kepada kita agar sentiasa cergas ketika berpuasa di siang hari dan bersemangat melakukan amal ibadat di malamnya. Antara kaedah yang diajar oleh Rasulullah s.a.w adalah dengan tidur sebentar sebelum solat zohor, perbuatan itu dinamakan dengan Qailulah. Ini untuk memudahkan kita bangun di waktu malam mengerjakan amal ibadat.

Rasulullah s.a.w bersabda dalam sebuah hadith yang dilaporkan oleh Ibn Majah:

عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ” اسْتَعِينُوا بِطَعَامِ السَّحَرِ عَلَى صِيَامِ النَّهَارِ وَبِالْقَيْلُولَةِ عَلَى قِيَامِ اللَّيْلِ “
Dari Ibnu Abbas r.a bahawa Nabi s.a.w telah bersabda; Carilah kekuatan melalui sahur untuk puasa keesokan hari dan melalui Qailulah (tidur sekejap sebelum Zohor) untuk mendirikan ibadah malam.

Apa yang terjadi hari ini pada sesetengah masyarakat kita, mereka tidak menerapkan sunnah ini bahkan perbuatan mereka menyalahi sunnah ini. Mereka terutama anak-anak muda menghabiskan waktu siangnya dengan tidur sepanjang hari dan hanya bangun untuk berbuka puasa sahaja. Berpuasa bukanlah bulan tidur kerana keletihan. Puasa adalah bulan untuk melakukan seberapa banyak amalan sunnah kerana padanya pahala dilipatgandakan.

Menjaga Lidah

Terlalu rugi jika kita berpuasa, tetapi tidak mendapat sedikitpun pahala dari amalan tersebut. Akibatnya, kita hanya mendapat lapar dan dahaga. Antara faktor berlaku kerugian rohani tersebut adalah kerana tidak menjaga lidah. Mengumpat, mencaci, mengeluarkan kata-kata kesat dan lucah, mengadu domba, banyak bercakap, berbohong, menyanyi lagu-lagu yang lagha juga dilakukan ketika berpuasa.

Umumnya perbuatan ini adalah perbuatan haram untuk dilakukan walaupun bukan pada bulan Ramadhan. Rasulullah s.a.w bersabda dalam sepotong hadith yang dilaporkan oleh Ahmad dan al-Tabarani: 

رُبَّ صَائِمٍ حَظُّهُ مِنْ صِيَامِهِ الْجُوعُ وَالْعَطَشُ , وَرُبَّ قَائِمٍ حَظُّهُ مِنْ قِيَامِهِ السَّهَرُ
Ramai orang puasa, tetapi balasannya hanya lapar dan dahaga (tiada pahala) dan ramai orang berjaga malam (beribadah) balasannya hanyalah mengantuk (tiada pahala)

Rasulullah s.a.w bersabda lagi dalam sebuah hadith yang dilaporkan oleh Imam al-Bukhari:

وَإِذَا كَانَ يَوْمُ صَوْمِ أَحَدِكُمْ فَلَا يَرْفُثْ وَلَا يَصْخَبْ فَإِنْ سَابَّهُ أَحَدٌ أَوْ قَاتَلَهُ فَلْيَقُلْ إِنِّي امْرُؤٌ صَائِمٌ
Apabila seseorang daripada kamu berada dalam hari puasa, maka janganlah ia memaki dan mengherdik orang lain. Andainya ia dicela oleh seseorang atau dimusuhi, hendaklah ia berkata "Saya berpuasa".

Kemudian Rasulullah s.a.w bersabda lagi sepertimana yang dilaporkan oleh al-Bukhari, Abu Daud, Tirmidzi, Nasaie dan Ibn Majah:

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ لَمْ يَدَعْ قَوْلَ الزُّورِ وَالْعَمَلَ بِهِ فَلَيْسَ لِلَّهِ حَاجَةٌ فِي أَنْ يَدَعَ طَعَامَهُ وَشَرَابَهُ
Dari Abu Hurairah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda : Sesiapa yang tidak menghentikan percakapan dusta dan terus melakukannya, Maka Allah s.w.t tidak mempunyai hajat pada orang tersebut untuk dia meninggalkan makan minumnya.

Memberi Makan Orang Yang Berpuasa

Antara amalan dan tips yang ditinggalkan oleh Rasulullah s.a.w untuk meningkat neraca kita adalah dengan cara menginfaqkan sedikit harta dengan menyediakan juadah berbuka puasa untuk mereka-mereka yang berpuasa. Terlalu besar ganjarannya seperti yang diberitahu Rasulullah di dalam hadith-hadith baginda yang mulia. Antaranya ialah seperti yang dilaporkan oleh Tirmidzi dan Ibn Majah:

Sesiapa yang memberi makan kepada orang yang berpuasa (untuk berbuka puasa), dia akan mendapat balasan pahala yang sama seperti pahala orang yang berpuasa itu tanpa dikurangkan sedikitpun daripadanya

Bagi mereka yang dijemput untuk berbuka puasa bersama, wajib baginya untuk memenuhi undangan tersebut. Ini kerana, berpuatan membelakangi undangan tersebut dicela oleh Rasulullah dan ianya seoalah-olah telah menentang Rasulullah s.a.w.

Adalah sunnah mereka yang dijemput untuk berbuka puasa mendoakan orang yang menjemput dengan doa-doa yang baik setelah selesai berbuka puasa. Antara doa yang telah diajar oleh Rasulullah s.a.w adalah seperti berikut:

  1. Ya Allah, berilah makan orang yang memberiku makan, dan berilah minum orang yang memberiku minum (riwayat Muslim).
  2. Ya Allah, Ampunkanlah mereka, rahmatilah mereka dan berkatilah apa yang telah kau rezekikan kepada mereka (riwayat Muslim).

Doa Ketika Berbuka Puasa

Nabi s.a.w memberitahu kepada kita bahawa berdoa ketika berbuka puasa adalah mustajab berdasarkan hadith-hadith sahih yang warid dari baginda s.a.w. Kita disyorkan untuk berdoa apa sahaja yang kita ingini ketika menunggu waktu tersebut. Rasulullah s.a.w bersabda seperti yang dilaporkan Tirmidzi, Ibn Majah dan Ibn Hibban:

إبي هريرة قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :ثلاثه لاترد دعوتهم : الأمام العادل , والصائم حتى يفطر , ودعوة المظلوم...
Tiga golongan yang tidak ditolak doa mereka: Pemimpin yang adil, Orang yang berpuasa sehingga dia berbuka, dan doa mereka yang dizalimi...

Rasulullah s.a.w juga mengajarkan cara berdoa ketika berbuka puasa. Berikut adalah doa yang baik untuk dibacakan oleh kita sebagai memenuhi tuntutan ittiba’ al-Sunnah. Imam al-Darulqutni menilai sanad hadith ini sebagai hasan. Doa tersebut adalah:

ذهب الظماء وابتلت العروق وثبت الأجر إن شاء الله تعالى
Telah hilang kehausan, telah basah urat-urat dan telah ditetapkan pahala-pahala insyaAllah.

Marilah sama-sama kita berpuasa sepertimana puasanya Rasulullah s.a.w dan para sahabat yang mulia. Semoga puasa kita pada tahun ini mampu mengubah dimensi hidup kita yang bercerminkan sunnah Rasulullah dalam beribadat. Perbanyakkanlah membaca al-Quran dan berzikir, nasihat menasihati serta berdakwah kepada Islam. Jadikan ramadhan kali ini penuh makna untuk diri kita dan masyarakat. Wallahu A’lam.


Hubungi Kami: 0134861990 Nordin atau e-mail kami nordi_jef@yahoo.com. Matlamat kami ialah membantu anda..KEJAYAAN ANDA KEJAYAAN KAMI JUA..

No comments:

Recite Nama-nama Allah

Photobucket Tiada daya dan kekuatan melainkan dengan daya dan kekuatan Tuhan Yang Maha Tinggi lagi Maha Agung

Urgent action needed against Penang swiftlet farming



PrintE-mail
Wednesday, 23 June 2010 19:41

Rebecca Duckett highlights the risks posed by swiftlet farming in the George Town world heritage site in a letter to the Penang Chief Minister.

As a resident of George Town and as a council member of the Penang Heritage Trust, I want to bring to your attention yet again, the problem of swiftlet farming in our urban areas. The National Guidelines For Swiftlet Breeding are to be presented to Cabinet very soon and there has been no public discussion whatsoever with stakeholders, residents or NGOs. This lack of transparency has to be addressed before any Guidelines for Swiftlet breeding can be passed.

According to the June 2005 newsletter of the Malaysian Swiftlet Farmers Association, over 10% of houses - 400 houses- in George Town have been converted into swiftlet farms. The latest casual count estimates that these numbers could be closer to 20% of houses in George Town.

We do not oppose swiftlet farming in general; it is a very lucrative business which brings in approximately RM 1.5 billion per year. However, the damage urban swiftlet farming in George Town is doing to our "intangible heritage", by moving people out of buildings in order to open swiftlet farms, and to our "tangible heritage" by destroying the original features of the “exceptional range of shophouses and townhouses” that gave us our WHS listing in the first place is too great to be ignored.

Swiftlet farming encourages swiftlets to nest in a particular house, in order to harvest the nests that they build there. These nests are then sold on at an extremely lucrative price, to be used as the main ingredient in birds nest soup. We are not opposing the practice of swiftlet farming in general but we want it relocated from George Town into less populated, agricultural areas, for the following reasons:

1) Health concerns, including but not limited to:

- Cryptococcus
Dried bird droppings and bird’s nests have been known to harbour the yeast spore Cryptococcus, which ideally forms colonies at 20 - 37°C (perfect for Georgetown) and which is responsible for infections in human beings. Inhalation of Cryptococcus spores cause lung infections, cryptococcal meningitis and pneumonia in healthy children and adults, and is particularly dangerous to anyone who is immuno-compromised.
King, Dr. John W. and DeWitt, Meredith L., “Cryptococcosis,” http://emedicine.medscape.com/article/215354-overview, October 30th, 2009

- Avian Flu
Avian flu, or H5N1, is a rare but severe disease that can be fatal. The last person diagnosed with avian flu was in Vietnam on 16th March of this year. According to the WHO (World Health Organization), “all birds are thought to be susceptible to infection with avian influenza viruses”. It is possible that the avian flu virus could be introduced to swiftlets in George Town from migratory waterfowl, which scientists believe are “now carrying the H5N1 virus in its highly pathogenic form, sometimes over long distances.”

The WHO states: “Japan, the Republic of Korea, and Malaysia have controlled their outbreaks and are now considered free of the disease. Elsewhere in Asia, the virus has become endemic in several of the initially affected countries.” However, there is no reason to suggest that swiftlets coming into contact with infected migratory birds from other parts of Asia will not contract H5N1. Living in such close proximity to one another, contaminated swiftlets would quickly transfer the disease between themselves, increasing the chances for human infection either via direct contact with contaminated birds or contaminated feces, the two most common sources of infection. World Health Organisation, “Avian influenza “bird flu”,” http://www.who.int/mediacentre/factsheets/avian_influenza/en/#countries, February 2006

- Dengue Fever

Pools of water created by swiftlet farmers to ensure an ideal humidity and temperature for the birds also create perfect breeding grounds for mosquitos, including Aedes Mosquitos, which carry Dengue Fever. Outbreaks in George Town on specific streets have recently been very common.

2) The danger swiftlet farming poses to George Town’s Unesco status:

- The United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (Unesco) seeks to encourage the identification, protection and preservation of cultural and natural heritage around the world considered to be of outstanding value to humanity. George Town’s World Heritage Site status is not just a label that will increase tourism, but a treaty signed to conserve the unique “intangible heritage” of George Town.

However, homes that are converted into birdhouses suffer irreparable damage, as original windows, doors, plasterwork and features are removed, and sprinkler systems are set up to keep the house humid. This not only causes water damage, damp and rot to that house, but also to adjacent properties, thereby threatening the “unique architectural and cultural townscape without parallel anywhere in East and Southeast Asia...in particular [the] exceptional range of shophouses and townhouses” which gave George Town WHS status in the first place.

Puan Maimunah, as Acting General Manager to the George Town World Heritage Office, has stated that: “personally, the swiftlet industry poses a conflict to the World Heritage Site listing, and possibly needs to be relocated”. If action is not taken against urban swiftlet farming, and George Town “loses the characteristics which determined its inscription on the World Heritage List” it may be placed on the List of World Heritage in Danger or have its status as a World Heritage Site revoked. The Site listing undoubtedly brings more tourism and therefore more money to our city. The loss of our architecture and/or listing would negatively impact on tourism and harm the economy of George Town.

3) Noise pollution:

- The sound systems used to attract swiftlets by playing amplified birdsong continuously constitutes noise pollution, which is a nuisance for residents of and visitors to George Town. However, in recent months, the main source of noise pollution is the birds themselves because numbers have soared and are now out of control. The sky above residences in George Town are full of birds emitting piercing sounds especially in the early hours of morning, late afternoon and evening.

Responsibility of the Penang state government and its departments:

The Penang State Government controls the future of George Town. The decisions made now have long term consequences. In order to address these consequences, we urgently request that the State Government of Penang keeps to and enforces, the terms of the extended moratorium on Swiftlet breeding in George Town, that states that operators cannot start any new swiftlet farms in George Town. The moratorium was set up to halt the proliferation of swiftlet houses in George Town, not as a open bill for them to proliferate freely. The breeders are openly setting up new farms all over George Town. By condoning and allowing this to happen the State Government and MPPP accepts that it is responsible for any negative impact on public health and environment.

We request that the State Government creates a heft annual tax to be paid by each individual urban swiftlet farm until they have moved from the urban areas of George Town on or before the deadline set by the State Government. This tax creates a fund which can then be used when an outbreak of Avian Flu H5N1, Crytococcus or other disease relating to birds, breaks out enabling the State Government to act on any emergency measures needed for this outbreak or environmental disaster cleanup. For the swiftlet farmers, this tax payment will mark their dedication to the maintenance of their farms health and safety measures and further reinforces their responsibility and belief that swiftlet farming in urban areas amongst a dense human population, poses no dangers to humans. Non payment of this tax allows the State Government to forcibly close down the swiftlet farm.

We also insist that in addition, the State Government as a whole, with the Heads of the Veterinary Department and Public Health, be made personally responsible for any environmental and health and safety issues that will arise from the spiralling increase in the population of swiftlets over George Town and the environmental disaster that will take place within the next few years, if swiftlet farms are not removed immediately from our urban areas. The State Government and the Heads of the Veterinary Department and Public Health will also be personally responsible to pay any compensation required in events of death from any bird related disease, outbreak of disease, as well as the loss of investment made by stakeholders who have put huge investments into the belief that George Town will benefit from its Unesco World Heritage Status and is currently being marketed as a tourist destination and world class heritage site by the Penang State Government. Loss of investment should also include, but not be limited to, being forced to move from buildings because of an individuals fear to his/her own personal health and safety.

Laws are being enforced by the State Government on developers, on residents, on landlords that are trying to revitalise George Town as a residential, cultural, heritage and tourist hub, yet swiftlet farms are being allowed to proliferate freely, beyond the realms of law. The State Government must act with a balanced hand.

I would request your immediate assistance in lobbying the Malaysian Government to sign into law, guidelines explicitly prohibiting swiftlet farming in George Town and urban areas, and to act on bringing current owners of swiftlet farms in urban areas to justice. The health and safety of the rakyat and Malaysia's precious environment should be foremost in any Government initiative. Moving swiftlet farming out of George Town and urban areas is in keeping with the State Government of Penang's initiative for a "Cleaner, Greener, Penang" and must be viewed with long term benefit to all the rakyat, all cultures, all tangible and intangible heritage in George Town and our urban areas.

Rebecca Duckett is a council member of the Penang Heritage Trust

MY ADHA

MY ADHA™