Google+ Followers

Assalamualaikum wbt..

Ya Allah Kurniakanlah Rezeki Yang Baik Pada Hari INI dan Jauhkanlah Daku Dari Keburukan

Ya Allah Kurniakanlah Daku Rezeki Yang Baik Pada Hari ini dan Jauhkanlah Daku Dari Keburukan. Ya Allah Kurnikanlah Cahaya Pada Hati ku Sebagaimana Terangnya Bumi Dengan Cahaya Matahari MU Selama-lamanya, Dengan Rhamat Mu Wahai Tuhan Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang.

Jom Mengerjakan UMrah


Friday, November 26, 2010

Petikan Utusan Malaysia 25 Nov. 2010

Sarang 'emas' cecah RM45,000 sekilo
Oleh MARZITA ABDULLAH

SALAH sebuah rumah di Kangar ini dijadikan tempat ternakan burung walet.

KANGAR 25 Nov. - Industri penternakan burung walet atau nama saintifiknya, 'aerodramus fuciphagus' untuk mendapatkan sarangnya semakin popular di negara ini malah Perlis juga tidak ketinggalan terlibat dalam industri berkenaan.

Potensi besar industri itu ke pasaran antarabangsa menyebabkan Agrobank bersetuju mengeluarkan pembiayaan berjumlah RM67.7 juta kepada mereka yang berminat menceburi industri sarang burung walet.

Betul ker ni?? Teman- teman kita ramai yang diluluskan permohonan mereka tetapi sekian lama hingga kini belum dapat wangnya lagi hingga ke hari ini... APA DAH JADI???

Pembiayaan itu disediakan melalui peruntukan yang diberikan oleh Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani bertujuan menggalakkan pelaburan di dalam industri berkenaan berikutan permintaan tinggi terutamanya di China.

Secara umumnya, sarang burung walet ini diperbuat daripada air liur haiwan berkenaan dan mempunyai kualiti tertentu dengan nilai harga yang berbeza berdasarkan jenis dan warna.

Lazimnya, sarang burung berwarna hitam dijual pada harga RM1,500 sekilogram, yang berwarna putih RM3,000 sekilogram manakala kuning RM25,000 sekilogram dan merah RM45,000 sekilogram.

Seorang pengusaha Cina telah pergi sendiri membawa sarang ...dapat jual di sana RM26K sekilo. itu pun bukanlah sarang emas seperti yang diwar-warkan. Pak Din pernah dengar yang penjualan di Filipina lebih lumayan harganya mungkin >RM 20K USD.. bukan lagi ringgit Malaysia.
Cuma rajin-rajinlah mencari pasaran yang terbaik..

Dianggarkan sehingga kini terdapat lebih 10,000 premis membela burung walet di seluruh negara dengan nilai eksportnya lebih RM500 juta malah menjelang 2015 industri tersebut dijangka menyumbang sebanyak RM5 bilion kepada pendapatan negara.


Sarang burung walet disahkan Kementerian Kesihatan sebagai bersih dan boleh dimakan serta burung itu tidak membawa vektor penyakit.

Bagi menggalakkan industri berkenaan berkembang di Perlis, kerajaan negeri melalui Jabatan Perkhidmatan Veterinar (JPV) akan mewujudkan model rumah penternakan burung walet yang hanya bermodalkan RM50,000.

Saiz rumah berapa tu ya? ada proof burung masuk ker? ERmmm bergantung juga kan? Dengar cerita banyak RBL yang mereka buat, yang tak dimasuki burung ???

Pengerusi Jawatankuasa Pertanian, Industri Asas Tani dan Pembangunan Koperasi negeri, Sabry Ahmad berkata, langkah tersebut bertujuan melahirkan usahawan-usahawan kecil dari kalangan para petani melalui tunjuk ajar JPV.

"Pada masa ini JPV telah membina rumah berkenaan di Batu 20, Kaki Bukit di Padang Besar untuk dijadikan model kepada para usahawan kecil yang berminat dalam industri ini," katanya.

Jom kita pi minta tengok?? dah siapkah?? dah beroperasi? dah berhasil??

Sabry berkata, JPV Perlis mempunyai keupayaan teknikal untuk memberi khidmat nasihat secara percuma terutama peralatan ujian panggilan burung walit.

Baguslah kalau percuma..di mana ya yang dikenakan RM 50K sekali test?? Perak ke Pahang??

"JPV Perlis juga telah berunding dengan JPV Sarawak untuk mendapat khidmat nasihat yang lebih luas mengenai penternakan burung berkenaan termasuk kos pembinaan rumah burung tersebut," katanya.

Dengar kata orang Sarawak pun mai KL untuk tengok RBL PERHILITAN..bila nak buat rumah burung??

Usaha yang dilakukan oleh JPV itu menurut beliau adalah untuk membuktikan bahawa projek penternakan itu tidak memerlukan kos yang tinggi dan boleh diceburi oleh masyarakat tempatan yang berpendapatan rendah.

"Daripada tinjauan kita mendapati kebanyakan pengusaha penternakan burung walet terpaksa mengeluarkan kos pembinaan rumah burung yang mencecah RM200,000 tetapi ia masih tidak berjaya menarik perhatian burung-burung ini untuk mendiami rumah tersebut," katanya.

Sarang burung walet mampu memberi pendapatan lumayan dengan permintaan yang tinggi di luar negara.

Menurut beliau, pada masa ini Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani melalui Agrobank telah menyediakan peruntukan kepada mereka yang berminat untuk menceburi industri sarang burung walet.

Melalui usaha JPV itu, Sabry berkata, ia akan mewujudkan struktur bangunan pemeliharaan burung walet yang standard di samping menjamin pemuliharaan alam sekitar.

Beliau berkata, JPV juga akan mengetuai pemantauan terhadap pemeliharaan burung berkenaan di negeri ini sejajar garis panduan yang telah dikeluarkan oleh Kerajaan Pusat.

Kat mana YA kita nak tengok IGP tu?? Pak Din dok cari tak jumpa-jumpa... boleh juga buat panduan nak bina rumah???

Dalam pada itu, pengusaha burung walet, Abdul Hamid Ahmad berkata, penternakan burung walet memerlukan kesabaran untuk mendapatkan keuntungan selain kos yang tinggi dalam pembinaan bangunan.

Dia yang mengusahakan penternakan itu di rumahnya di Padang Besar Selatan berkata, pada awalnya pelbagai masalah ditempuhi terutama ketiadaan burung walet yang singgah dalam bangunan yang dibinanya.

"Pada awalnya saya rasa bangunan yang dibina sudah lengkap namun ia gagal menarik minat burung walet walaupun telah dipasang pembesar suara, rupa-rupanya burung ini memerlukan tempat yang lembap," katanya.

Kesungguhan Abdul Hamid dalam industri tersebut membuatkan dia tidak berkira untuk melaburkan modal yang besar dan sanggup memasang pendingin udara dalam bangunan itu.

Menurutnya, dia mempelajari teknik-teknik menternak burung walet daripada seorang rakan berbangsa Cina dan telah mengubah suai rumah tetamu setingkat di sebelah rumah kediamannya menjadi bangunan tiga tingkat.

"Ada orang bertanya kenapa saya sanggup 'merosakkan' rumah yang telah sedia cantik semata-mata untuk menternak burung walet tetapi bagi saya kalau sudah minat semua itu tidak menjadi masalah," ujarnya.

Menurut Abdul Hamid, pada awal tuaian sarang burung tersebut, ia tidak dijual sebaliknya diberi kepada rakan-rakan, hanya selepas beberapa kali tuaian sarang itu barulah dia menjualnya kepada pembekal dari sekitar Pulau Pinang, Kedah dan Kuala Lumpur.

Seorang lagi pengusaha, Khor See Hock, dari Kampung Jejawi Endol, Simpang Empat, sudah mengusahakan penternakan burung walet sejak lima tahun lalu.

Dia telah menghabiskan kira-kira RM200,000 untuk mendirikan bangunan sarang burung walet di samping pembelian peralatan lain seperti pembesar suara.

Katanya, dia menjual sarang burung walet dengan harga RM4,000 sekilogram tidak termasuk upah membersihkan sarang burung mencecah RM1,000 sekilogram.

Sementara itu, dalam menggalakkan industri itu, Majlis Perbandaran Kangar (MPK) turut mengenakan nilai yuran yang rendah iaitu RM200 setahun dengan borang permohonan percuma.

Yang Dipertua MPK, Rosley Mat berkata, mengikut bancian, hampir 250 pusat ternakan burung walet haram terdapat di Perlis.

Menurutnya, jika tidak dikawal, seluruh negeri Perlis akan dipenuhi dengan pusat ternakan burung tersebut yang akan turut mengganggu penduduk setempat.

''Sebagai jalan penyelesaian kepada para pengusaha industri tersebut yang semakin banyak tumbuh tanpa kawalan dan pemantauan, kita telah menyediakan satu lesen khas bagi membolehkan mereka menjalankan industri tersebut,'' katanya.

Hubungi Kami: 0134861990 Nordin atau e-mail kami nordi_jef@yahoo.com. Matlamat kami ialah membantu anda..KEJAYAAN ANDA KEJAYAAN KAMI JUA..

No comments:

Recite Nama-nama Allah

Photobucket Tiada daya dan kekuatan melainkan dengan daya dan kekuatan Tuhan Yang Maha Tinggi lagi Maha Agung

Urgent action needed against Penang swiftlet farming



PrintE-mail
Wednesday, 23 June 2010 19:41

Rebecca Duckett highlights the risks posed by swiftlet farming in the George Town world heritage site in a letter to the Penang Chief Minister.

As a resident of George Town and as a council member of the Penang Heritage Trust, I want to bring to your attention yet again, the problem of swiftlet farming in our urban areas. The National Guidelines For Swiftlet Breeding are to be presented to Cabinet very soon and there has been no public discussion whatsoever with stakeholders, residents or NGOs. This lack of transparency has to be addressed before any Guidelines for Swiftlet breeding can be passed.

According to the June 2005 newsletter of the Malaysian Swiftlet Farmers Association, over 10% of houses - 400 houses- in George Town have been converted into swiftlet farms. The latest casual count estimates that these numbers could be closer to 20% of houses in George Town.

We do not oppose swiftlet farming in general; it is a very lucrative business which brings in approximately RM 1.5 billion per year. However, the damage urban swiftlet farming in George Town is doing to our "intangible heritage", by moving people out of buildings in order to open swiftlet farms, and to our "tangible heritage" by destroying the original features of the “exceptional range of shophouses and townhouses” that gave us our WHS listing in the first place is too great to be ignored.

Swiftlet farming encourages swiftlets to nest in a particular house, in order to harvest the nests that they build there. These nests are then sold on at an extremely lucrative price, to be used as the main ingredient in birds nest soup. We are not opposing the practice of swiftlet farming in general but we want it relocated from George Town into less populated, agricultural areas, for the following reasons:

1) Health concerns, including but not limited to:

- Cryptococcus
Dried bird droppings and bird’s nests have been known to harbour the yeast spore Cryptococcus, which ideally forms colonies at 20 - 37°C (perfect for Georgetown) and which is responsible for infections in human beings. Inhalation of Cryptococcus spores cause lung infections, cryptococcal meningitis and pneumonia in healthy children and adults, and is particularly dangerous to anyone who is immuno-compromised.
King, Dr. John W. and DeWitt, Meredith L., “Cryptococcosis,” http://emedicine.medscape.com/article/215354-overview, October 30th, 2009

- Avian Flu
Avian flu, or H5N1, is a rare but severe disease that can be fatal. The last person diagnosed with avian flu was in Vietnam on 16th March of this year. According to the WHO (World Health Organization), “all birds are thought to be susceptible to infection with avian influenza viruses”. It is possible that the avian flu virus could be introduced to swiftlets in George Town from migratory waterfowl, which scientists believe are “now carrying the H5N1 virus in its highly pathogenic form, sometimes over long distances.”

The WHO states: “Japan, the Republic of Korea, and Malaysia have controlled their outbreaks and are now considered free of the disease. Elsewhere in Asia, the virus has become endemic in several of the initially affected countries.” However, there is no reason to suggest that swiftlets coming into contact with infected migratory birds from other parts of Asia will not contract H5N1. Living in such close proximity to one another, contaminated swiftlets would quickly transfer the disease between themselves, increasing the chances for human infection either via direct contact with contaminated birds or contaminated feces, the two most common sources of infection. World Health Organisation, “Avian influenza “bird flu”,” http://www.who.int/mediacentre/factsheets/avian_influenza/en/#countries, February 2006

- Dengue Fever

Pools of water created by swiftlet farmers to ensure an ideal humidity and temperature for the birds also create perfect breeding grounds for mosquitos, including Aedes Mosquitos, which carry Dengue Fever. Outbreaks in George Town on specific streets have recently been very common.

2) The danger swiftlet farming poses to George Town’s Unesco status:

- The United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (Unesco) seeks to encourage the identification, protection and preservation of cultural and natural heritage around the world considered to be of outstanding value to humanity. George Town’s World Heritage Site status is not just a label that will increase tourism, but a treaty signed to conserve the unique “intangible heritage” of George Town.

However, homes that are converted into birdhouses suffer irreparable damage, as original windows, doors, plasterwork and features are removed, and sprinkler systems are set up to keep the house humid. This not only causes water damage, damp and rot to that house, but also to adjacent properties, thereby threatening the “unique architectural and cultural townscape without parallel anywhere in East and Southeast Asia...in particular [the] exceptional range of shophouses and townhouses” which gave George Town WHS status in the first place.

Puan Maimunah, as Acting General Manager to the George Town World Heritage Office, has stated that: “personally, the swiftlet industry poses a conflict to the World Heritage Site listing, and possibly needs to be relocated”. If action is not taken against urban swiftlet farming, and George Town “loses the characteristics which determined its inscription on the World Heritage List” it may be placed on the List of World Heritage in Danger or have its status as a World Heritage Site revoked. The Site listing undoubtedly brings more tourism and therefore more money to our city. The loss of our architecture and/or listing would negatively impact on tourism and harm the economy of George Town.

3) Noise pollution:

- The sound systems used to attract swiftlets by playing amplified birdsong continuously constitutes noise pollution, which is a nuisance for residents of and visitors to George Town. However, in recent months, the main source of noise pollution is the birds themselves because numbers have soared and are now out of control. The sky above residences in George Town are full of birds emitting piercing sounds especially in the early hours of morning, late afternoon and evening.

Responsibility of the Penang state government and its departments:

The Penang State Government controls the future of George Town. The decisions made now have long term consequences. In order to address these consequences, we urgently request that the State Government of Penang keeps to and enforces, the terms of the extended moratorium on Swiftlet breeding in George Town, that states that operators cannot start any new swiftlet farms in George Town. The moratorium was set up to halt the proliferation of swiftlet houses in George Town, not as a open bill for them to proliferate freely. The breeders are openly setting up new farms all over George Town. By condoning and allowing this to happen the State Government and MPPP accepts that it is responsible for any negative impact on public health and environment.

We request that the State Government creates a heft annual tax to be paid by each individual urban swiftlet farm until they have moved from the urban areas of George Town on or before the deadline set by the State Government. This tax creates a fund which can then be used when an outbreak of Avian Flu H5N1, Crytococcus or other disease relating to birds, breaks out enabling the State Government to act on any emergency measures needed for this outbreak or environmental disaster cleanup. For the swiftlet farmers, this tax payment will mark their dedication to the maintenance of their farms health and safety measures and further reinforces their responsibility and belief that swiftlet farming in urban areas amongst a dense human population, poses no dangers to humans. Non payment of this tax allows the State Government to forcibly close down the swiftlet farm.

We also insist that in addition, the State Government as a whole, with the Heads of the Veterinary Department and Public Health, be made personally responsible for any environmental and health and safety issues that will arise from the spiralling increase in the population of swiftlets over George Town and the environmental disaster that will take place within the next few years, if swiftlet farms are not removed immediately from our urban areas. The State Government and the Heads of the Veterinary Department and Public Health will also be personally responsible to pay any compensation required in events of death from any bird related disease, outbreak of disease, as well as the loss of investment made by stakeholders who have put huge investments into the belief that George Town will benefit from its Unesco World Heritage Status and is currently being marketed as a tourist destination and world class heritage site by the Penang State Government. Loss of investment should also include, but not be limited to, being forced to move from buildings because of an individuals fear to his/her own personal health and safety.

Laws are being enforced by the State Government on developers, on residents, on landlords that are trying to revitalise George Town as a residential, cultural, heritage and tourist hub, yet swiftlet farms are being allowed to proliferate freely, beyond the realms of law. The State Government must act with a balanced hand.

I would request your immediate assistance in lobbying the Malaysian Government to sign into law, guidelines explicitly prohibiting swiftlet farming in George Town and urban areas, and to act on bringing current owners of swiftlet farms in urban areas to justice. The health and safety of the rakyat and Malaysia's precious environment should be foremost in any Government initiative. Moving swiftlet farming out of George Town and urban areas is in keeping with the State Government of Penang's initiative for a "Cleaner, Greener, Penang" and must be viewed with long term benefit to all the rakyat, all cultures, all tangible and intangible heritage in George Town and our urban areas.

Rebecca Duckett is a council member of the Penang Heritage Trust

MY ADHA

MY ADHA™