Assalamualaikum wbt..

Ya Allah Kurniakanlah Rezeki Yang Baik Pada Hari INI dan Jauhkanlah Daku Dari Keburukan

Ya Allah Kurniakanlah Daku Rezeki Yang Baik Pada Hari ini dan Jauhkanlah Daku Dari Keburukan. Ya Allah Kurnikanlah Cahaya Pada Hati ku Sebagaimana Terangnya Bumi Dengan Cahaya Matahari MU Selama-lamanya, Dengan Rhamat Mu Wahai Tuhan Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang.

Jom Mengerjakan UMrah


Monday, July 28, 2014

selamat hari raya aidil fitri khas untuk semua pembaca blog ini

Hubungi Kami: 012-4370347 Nordin atau e-mail kami nordi_jef@yahoo.com.

Wednesday, June 18, 2014

Kenal pasti produk halal ke China


Kenal pasti produk halal ke China

KUALA TERENGGANU 17 Jun - Kerajaan setakat ini telah mengenal pasti beberapa jenis produk halal yang akan dipasarkan di beberapa wilayah di China bagi memenuhi permintaan pengimport negara itu, termasuk membawa masuk 1,000 jenis produk dari Malaysia.
Ketua Pengarah Pertanian, Datuk Ahmad Zakaria Sidek berkata, untuk peringkat awal, produk seperti teh serai, coklat dan biskut dikenal pasti berpotensi untuk menembusi pasaran di negara berkenaan.
Pada masa sama, kata beliau, pihaknya juga sedang berusaha keras untuk mengenal pasti jenis-jenis produk lain bagi tujuan serupa termasuk membimbing usahawan-usahawan menerusi seminar dan sebagainya bagi memenuhi permintaan itu.
Beliau turut mengakui mengenai kerisauan Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani dari segi kemampuan memenuhi permintaan setinggi itu daripada negara tersebut.
"Kita sedang berusaha keras untuk bimbing usahawan-usahawan kita, kalau satu usahawan tak mampu penuhi kehendak itu (pengimport China), kita akan kumpul beberapa usahawan dan mereka kena ada kesepakatan dan standard yang diperlukan," katanya.
Ahmad Zakaria menyatakan perkara itu kepada pemberita selepas majlis perasmian Seminar Usahawan Industri Asas Tani 2014 dekat sini hari ini. Seminar itu dirasmikan oleh beliau bagi mewakili Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.
Yang turut hadir, Pengarah Bahagian Pengembangan Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Wan Darman Wan Abdullah dan Pengarah Bahagian Bio-Sekuriti Jabatan Pertanian, Faridah Aini Muhamad.
Menurutnya, usaha untuk memenuhi permintaan pasaran di China bukan perkara remeh sebaliknya perlu diperhalusi selain persediaan rapi demi peluang perniagaan jangka panjang.
"Kita bukan sekadar hantar (produk) sekali saja dan lepas itu diam, kalau kita nak mula hantar, kena pastikannya berterusan dan itu merupakan cabaran kita," katanya.

Tambahnya, seperkara lebih penting adalah dari segi kewibawaan Malaysia yang meletakkan produk halal untuk dipasarkan ke China dan reputasi negara dalam aspek itu perlu dijaga dengan sebaiknya.
Pakdin serankan diujudkan gabungan usahawan diseluruh negara.dimana diujudkan satu badan pengurusan yang cekap untuk mengendalikan permintaan pengimport dari china...bersama diujudkan tabung bantuan bagi sokongan modal teroka kepada usahawan moga produk dapat dikeluarkan dan memenuhi permintaan .
Disenaraikan beberapa produk yg mendapat pasaran diChina ....
yang berpontasi.. diperlukan dan mendapat sambutan menggalakan ...
Pakdin nk introduce ...
Bolih tak?......Datuk. bila kita nak mulakan ?...
Moga apa yg diimpikan berjaya .

Hubungi Kami: 012-4370347 Nordin atau e-mail kami nordi_jef@yahoo.com.

Tuesday, June 17, 2014

RAMADAN BAKAL KEMBALI SAMA SAMA KITA DEKATI DIRI PADA YG MAHA ESA.





BERDOALAH MOGA SEMUA AMALAN /PERLAKUAN KITA DITERIMA OLEH YG MAHA ESA,
Hubungi Kami: 012-4370347 Nordin atau e-mail kami nordi_jef@yahoo.com.

Monday, June 16, 2014

HARI KOPERASI NEGARA 2014 BAKAL DIRAIKAN TIDAK LAMA LAGI

hari koperasi negara 2014 akan tiba bila ?

Khabarnya PM akan merasmikan.apakah amanat PM dikali ini ?....2014.  

aLHAMDULILAH kita akan meraikan Hari Koperasi negara 2014 tidak lama lagi.iaitu di pertengahan bulan Ogos..seperna bulan kemerdekaan negara.dan juga dalam suasana hari raya adil fitri. Kita bersyukur sekali lagi dikali ke3 Koperasi kita d beri kpercayaan bersama dalam memeriahkan HKN 2014 selama 3 hari. Di mana ?....nanti akan kita umumkan setelah surat tawaran dikeluarkan.Koperasi bercadang mengetengahkan beberapa produk barang berasaskan sarang burung yg berdaya saing dan dapat terima dipasaran . Jika anda perminat ingin bersama mmeriahkan HKN 2014 sila berkunjung ketapak Karnival.

Hubungi Kami: 012-4370347 Nordin atau e-mail kami nordi_jef@yahoo.com.

Thursday, June 5, 2014

selingan Selamat kEMBALI Kesekolah tu

Nak Kemana Dik ?.... laju ni....cuti sekolah ke...

Adik d langkawai ke... ...seorang aje...berani nii

Bila pula sampai London dik ?.....berani betul
Kita perlu berusaha berjalan mencari pasaran di mana-mana ....utk industri sarang burung
Hubungi Kami: 012-4370347 Nordin atau e-mail kami nordi_jef@yahoo.com.

Tuesday, June 3, 2014

Malaysia, China setuju tingkatkan kerjasama dalam pelbagai bidang

Malaysia, China setuju tingkatkan kerjasama dalam pelbagai bidang


LAWATAN PM KE CHINA BARU-BARU INI KE CHINA 

SAYA  D  MALAYSIA SEKARANG?...BARU-BARU ini, sepasang beruang panda gergasi yang menjadi simbol kepada hubungan diplomatik antara Malaysia dan China

BILA PULA SAYA AKAN KE CHINA ?..Malaysia dijangka memilih tapir atau nama saintifiknya tapirus indicus untuk dipinjamkan kepada China sebagai balasan dan menghargai langkah negara itu meminjamkan pasangan panda gergasi dari Chengdu, China, Fu Wa dan Feng Yi yang tiba di sini kelmarin.

MUDAHKAH SARANG BURUNG DIEXPORT KE CHINA /...KERJASAMA ANTARA KOPERASI MALAYSIA -CHINA.
Bersyukur kita kerana PM telah memulakan jalinan kerjasama dangan pihak China. Kita turut bersama bersyukur pd PM.kerana ini lah peluang bersama kita usahawan akan berusaha mengorak langkah selepaas ini untuk menjalinkan kerjasama dangan pihak berkuasa China agar sarang burung dipermudahkan diexport ke China.Bersama-sama lah kita berusaha. bagaimana ? untuk menaikkan kembali Industri sarang burung . Pakdin akan berusaha menggunakan saluran-saluran tertentu dalam tahun ini juga . memohon agar permit lesan mengexoprt sarang burung agar dikeluarkan kepada Koperasi. dalam tahun ini juga dan kita akan berusaha akan mengadakan kerjasama jv dengan sebuah koperasi di China (kini sedang dalam perbincangan) untuk memasarkan sarang burung di China . Doakan semoga kita berjaya . Kertas kerja MOU sedang diperhalusi. Akan kita kemukan kepada JPM setelah semuanya selesai..Moga tahun ini membawa sinaran pada usaha kita bersama.

Hubungi Kami: 012-4370347 Nordin atau e-mail kami nordi_jef@yahoo.com.

Wednesday, May 21, 2014

Berusaha Bersama Dalam Menjamin Pasaran Terbaik

Bapak Menteri 

Kementerian D China.
Saya Biasa Mengusahakan Berdoalah Moga Berjaya .

PUTRAJAYA 1 April - Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani yakin insiden yang menimpa pesawat MH370 tidak menjejaskan eksport produk buah-buahan tempatan dan sarang burung walet ke China.Menterinya, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, setakat ini kesemua produk yang dieksport ke negara itu masih diterima dengan baik dan tidak menghadapi sebarang kesan negatif lagi.Menurutnya, kerajaan yakin isu boikot terhadap produk daripada negara itu hanya bersifat sementara dan akan reda selepas itu."Kita belum terima laporan kesan hubungan dagangan dengan China biarpun hubungan rakyat China dengan kita agak tegang sedikit berikutan tindakan segelintir rakyat mereka yang menyalahkan Malaysia dalam insiden pesawat MH370."Malah kita juga akan ke China minggu depan untuk membincangkan mengenai isu yang masih belum diselesaikan dengan negara itu. Ini sekali gus menunjukkan hubungan antara kerajaan dengan kerajaan masih baik dan utuh," katanya.Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas merasmikan perhimpunan bulanan kementerian itu di bangunannya di sini hari ini.
Menurut Ismail Sabri, beliau dan rombongannya akan ke China pada 11 April 2014.ini bagi membincangkan mengenai tiga isu utama iaitu sarang burung walet mentah, durian dan ikan hiasan.
"Sarang burung walet mentah yang diluluskan ke China hanya melibatkan sarang burung mentah sudah diproses dan sekarang kita hendak minta kepada Pentadbiran Pemantauan Kualiti, Pemeriksaan dan Kuarantin (AQSIQ) supaya sarang burung walet mentah yang belum diproses juga boleh dieksport.
"Sebelum ini AQSIQ hanya meluluskan sebanyak lapan buah rumah burung walet untuk memproses sarang burung itu tetapi kita mempunyai sebanyak 60,000 rumah burung walet yang menyebabkan proses memproses menjadi lambat dan tidak mampu menampung permintaan tinggi," katanya.
Tambahnya, isu mengenai durian pula akan dibawa supaya selepas ini durian yang dieksport tidak terhad kepada durian sejuk beku sahaja tetapi juga melibatkan durian segar.
Mengulas mengenai isu ikan hiasan, Ismail Sabri berkata, pihaknya akan memohon supaya ikan arowana dapat terus dieksport ke negara itu tanpa menggunakan negara ketiga seperti sekarang yang menyebabkan kos menjadi semakin meningkat.

Dalam pada itu, Ismail Sabri berkata, beliau percaya isu tersebut dapat diselesaikan dengan baik tanpa dipengaruhi sentimen insiden pesawat MH370 berdasarkan kematangan yang ditunjukkan pemimpin negara tersebut.
Ulasan Pakdin .
Kenapalah 8 buah rumah burung walet   sahaja diluluskan ?..apa pandangan anda pengusaha bumiputra.Harapan bapak menteri yg baru dpt perjuangkan bangsa sendiri.setahu pakdin kawan baru sahaja balik dari China (bangsa Cina) jual 2 kilo pun mengaku permintaan dichina amat tinggi harga pun sekitar rm6 ke 8ribu. Apa kata usahawan kita buat plan cadangan berkerjasama dgn bapak menteri cara terbaik mengatasi hal-hal sebegini.
Jangan tunggu dan lihat emailkan pandangan anda juga. Jangan dibiarkan masaalah ini berpanjangan. 
Hubungi Kami: 012-4370347 Nordin atau e-mail kami nordi_jef@yahoo.com.

Saturday, May 17, 2014

PASARAN terbaik SARANG BURUNG KE NANNING ,CHINA - ASEAN EXPO 2014 ( Caexpo 2014 22hb hingga 24 September ).




Ulasan .
KUCHING: The Malaysia External Trade Development Corp (Matrade) aims to attract over 100 Malaysian companies to participate in the 11th China-Asean Expo 2014 (Caexpo 2014) in Nanning, China.
The expo, from Sept 22-24, will see the participation by companies from Asian countries. It will be held at the Nanning International Convention and Exhibition Centre.
Matrade Business Services & Building Material Franchise Unit/China Trade and Services Promotion Division Director, Ong Yew Chee, said last year 138 Malaysian firms participated in the expo.
The participation generated total sales of RM158.24 million and received over 10,000 business enquiries, he said.
 "For this year, we are encouraging more companies to participate and as many as possible from Sarawak," he told a media briefing on the sidelines of the seminar on the 11th Caexpo 2014 here today.
 Ong said Matrade targeted to attract companies involved in the food and beverages, health and wellness, green and technology sectors and those offering lifestyle products, education and franchise services. 
 "We already have 50 companies registered to participate in the expo. We are limiting the number to 140," he said.
 He said 10 companies from Sarawak, which were those mostly involved in food and health products and bird nests, participated in last year's expo.
 Ong urged more Sarawak companies to participate in this year's expo, including the Malaysia Pepper Marketing Board to showcase Sarawak's pepper.
He said Sarawak laksa and white coffee were also gaining popularity in China and several other countries. 
"Matrade hopes that Malaysian exporters will capitalise on Caexpo as a strategic platform to tap the huge China market. 
"We encourage the participation of large corporations to showcase Malaysia's capability and also the small- and medium-scale enterprises," he said. 
Ong said Caexpo, which has been organised annually since 2004, aimed to promote the China-Asean Free Trade Area. 
"It has been highly credited as an important platform to promote the trade, investment and tourism ties between Malaysia and China and is a strategic platform to promote Malaysian products and services in the China market," he said. --  Bernama BERITKUT Ulasan pasaran di CAEXPO 2013

Ulasan tahun 2013 CAEXPO- ke 10
Matrade telah mengunjurkan jualan minimum lebih RM100 juta daripada CAEXPO 2013, dengan jangkaan ia akan mengatasi jumlah jualan tahun lepas iaitu RM141.12 juta.
Bercakap di Nanning, Guangxi China, beliau berkata sejumlah 138 syarikat Malaysia akan mengambil bahagian dalam pameran itu, yang akan diadakan selama tiga hari mulai 3 September.
Antara yang akan dipamerkan di Pavillion Malaysia di ekspo itu termasuk makanan dan minuman, penjagaan kesihatan, gaya hidup, francais, teknologi hijau dan sektor perkhidmatan.

Pavillion Malaysia akan dirasmikan oleh Ketua Pegawai Eksekutif Matrade, Datuk Dr Wong Lai Sum pada Isnin sementara Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed akan merasmikan majlis pembukaan EXPO 2013.


Khabarnya Jualan Hasil Sarang Burung Bernilai RM85 juta  iaitu 70% hasil jualan tertinggi di Expo tersabut . Wooo......nampaknya sarang burung Malaysia masih mendapat sambutan tertinggi di China.   Berita baik ...bersyukur pd yg maha Esa.
W000uoo.....peluang yg terbaik untuk kita bumiputera bergabung memdapat pasaran terbuka di China...jangan lepaskan peluang ini. Bagaimana ?....


Thursday, May 8, 2014

DELEMA USAHAWAN WALET

BANYAK  RM DI BELANJAKAN ?......

KENA BERUSAHA  KELUAR NEGARA

Delema Usahawan Penternak Burung Walet.
Hello Pakdin ?...boleh tumpang ber?..hanya pada pakdin sahaja tempat  saya ingin mengadu dan ber? Khabar;  sekarang setelah lama saya sering membaca dan melayari internat. Saya emailkan pada pakdin.
Pakdin. Saya Osman dari Pahang .telah banyak melabur wang ringgit (ribuan) dalam membina sebuah rumah burung (RBW) 2,tingkat pada tahun 2010 dan mengikuti kursus. Sehingga kehari ini saya hanya peroleh 120 ke 150 keping sarang dalam 50 ke 60hari. Per? Saya….
1.Bagaimana saya nak dapatkan harga yang baik untuk jualan sarang ?.
2. Apakah perancangan untuk memajukan perniagaan ini agar saya dapat pendapatan yang lebih baik?.
3.Apakah cara untuk saya usaha agar hasil sarang dapat saya kekalkan seperti hari ini dan bagaimana nak lebih ? .
4,Apa pendapat pakdin. Busssiness sarang ini di masa hadapan .sebad sekarang ini harganya banyak jatuh… sebad saya dah melabur banyak.
5.Bagaiman saya nak jual sarang keluar Negara ..caranya bagaimana?.
6.Kawan saya ada yang tak berjaya ..peroleh sarang .apakah cara terbaik pakdin?.

Alhamdulillah. Pakdin bersyukur kerana en.osman telah perolih kerjayaan dalam industri ini .setidaknya telah berusaha dan berolih kerjayaan .Pada pendangan pakdin en.osman perlulah cekalkan semangat , berkeyakinan dan teruskan berusaha. Insallah berkat usaha dan berdoa akan perolih banyak kerjayaan.Kita perlulah sentiasa bersyukurlah pada rezki yang diperolih sekarang. Kekalkan usaha dan banyakkan beri perhatian dalam pengurusan rumah burung.Jika en.osman ingin membuat penambah baikan dalam rumah perlulah berhati-hati dan teliti. Kerana sensetiviti habitat burung amat penting.Kuatir burung lari. Jawapan soalan:-
1.   Jika perlu en.osman & keluarga belajarlah bagaimana nak mencuci sarang .sebad harga sarang bersih harganya baik (harga sarang cuci sekitar rm3,000 ke rm 4,000 sekilo/dlm Negara). Kerja-kerja mencuci bolih diwarisi pada anak-anak/saudara mara.Baca info sedikit cara-cara mencuci dalam blog pakdin .dan kenali bentuk-bentuk sarang.
2.  Untuk memajukan perancangan dimasa hadapan pakdin sarankan en.osman belajar menghasilkan produk sampingan berasaskan sarang burung.atau belajarlah berniaga keluar Negara .banyak caranya (melancunglah). Ujudkan pewaris-pewaris terdekat bersama kita dalam industri ini kerana industri ini mempunyai jangkahayat yang berpanjangan .sebad selagi ada bangsa cina di China/Taiwan/HK berjumlah 1.5billion maka selagi itulah sarang burung ini laris dimakan.Tahukah anda Indonesia mengexport  70billion nilaian sarang setahun 2013.  85 billion tahun 2012.
3.     Dalam ? ke3 pakdin sarankan en.osman perlu banyak beriperhatian dalam pengurusan rumah secara menyeluruh dari dalam dan luaran rumah burung.elakkan rbw dikunjungi orang awam.Luaran rbw perlukah diperbanyakkan dengan tumbuhan yg menggalakan pemakanan pd burung .suasan dalaman dikekalkan.selalulah berinteraksi dgn burung serta berdoalah pd yg maha esa moga dimurahkan rezki.
4.    Jawapan dipara 2. Kini en.osman perlulah bina lebihkan keyakinan pd diri kerana berusaha itu adalah ibadah.jgn putus asa kerana org yg putus asa dimurkai dlm agama.
5.     Cara menjual sarang keluar Negara .pakdin nasihatkan en.osman mulakan dengan melancung kemana-mana Negara diChina /Hong Kong. Bersama keluarga atau kawan-kawan.yg lebih baik anak/keluarga bolih bebahasa Manderin.Insallah dibukan pintu rezki berkat doa dan berusaha.Bak kata perpatah jauh berjalan luas pendangan luas pengalaman.
6.  Cara terbaik pada yg masih gagal adalah perlu berusaha  dan terus berusaha. Pasti ada kelemahan dimana-mana tu..pada diri sendiri /rbw.pikirkanlah…ber? apa org yg bengalaman (lama dalam industri ini).Jika kekurangan modal ujudkan rangkaian usahasama .Jgn mudah putus asa. Cuba anda lihat diluar sana …d Hong Kong/China …Taiwan .mereka amat memerlukan sarang.Cuma kita yg buta ilmu..maaf/rujuk  blog.ini. Jangan nak pikirkan nak untung cepat…tak semudah spt bermain saham kerana industry ini perlukan kesabaran dan ketekunan dan pengorbanan yg besar.Pasti ada jalan untuk kerjayaan ..kerana setiap penyakit ada obatnya.Bukan mudah untuk mencapai kerjayaan yang penting setiap usaha kita perlu diikuti dengan berdoa dan pohon pada yg maha esa.
Andai kata jawapan pakdin kurang jelas.hubungi lah pakdin pd bila-bila masa .Ilmu itu perlu perkongsian.
 Hubungi Kami: 012-4370347 Nordin atau e-mail kami nordi_jef@yahoo.com.

Saturday, May 3, 2014

KEARAH MANA INDUSTRI WALET BUMIPUTERA KITA ?.

Kami sedang memikirkan sejauhmana dan  hala tuju industri  sarang walet bumiputera ?..

Pasaran yg kekal sehingga kini dipasaran Hong Kong /China dan Taiwan .
Sekarang tahun2014 hampir 1/2 tahun berlalu .sehingga kehari ini kita masih ter tanya ? sejauh mana hala tuju industri walet negara ?.... senyap tanpa berita .media atau pun kerajaan, Dimana peranan Jbt . yang bertanggungjawab ?..peneraju. Teringat pakdin 5thn dahulu memang gah dimerata tempat Jbt.V,,,,adakan kursus dan menteri sibuk dengan beberapa garis panduan serta PBT dengan perbagai perancangan macam-macam. Semua nk jadi hero dan memajukan industri ini ... Sekarang Tahu kah anda setelah evolosi kejatuhan harga sarang burung dimana mereka ?...dimana perjuangan ?..rupanya ianya satu batu loncatan untuk masing-masing nak dptkan populiriti dan ada kepentingan . 
Nasib industri sarang burung lebaik baik daripada indutri getah (pekebun kecil getah). Kenapa?. getah jatuh terus dan tiada issu yg membicarakan sehingga kini . Kesihan..pekebun kecil. banyak kebun getah dah naik semak semula. Rumah burung bagaimana pula ?.... ada juga yg dah terbiar dan tak diuruskan .sebanarnya org yg teribat dlm industri ini perlu lah byk membaca dan berkawan dan bertanya ?...cuba kita pikirkan selagi ada bangsa China di China /Taiwan dan HK..insallah sarang burung anda masih berguna /bernilai.cuma bagaimana anda nak ketengahkan produk ini .Tahukah anda tahun lepas Indonesia mengexport hampir 60billion RM nilai sarang ke pasaran China /HK..Dimana kita ?.....masih tak yakin?..masih keitnggalan ? ..kenapa ?...cuba lah belajar sedikit dan bukakan pemikiran yg positif . Insallah anda akan paham dan temui kerjayaan.
Insallah ..dipjgkan umur dan rezki. ..kami sedang atukan rombongan perniagaan keChina dlm masa terdekat ini.
Hubungi Kami: 012-4370347 Nordin atau e-mail kami nordi_jef@yahoo.com.

Saturday, April 12, 2014

HABITAT BURUNG WALET / ANAK YG BARU BELAJAR TERBANG /SARANG JUALAN



Burung walet biasanya bersarang di penjuru rumah.
Nilai komersial burung walet memang diakui dan jumlah pengusaha yang ramai menunjukkan industri tersebut mendatangkan keuntungan.
Pernah satu ketika, harga sarangnya mencecah antara RM3,000 dan RM25,000 iaitu jenis sarang putih yang belum dibersihkan.
Meskipun sebelum ini ramai yang keliru dengan burung layang-layang, tetapi terdapat perbezaan ketara jika dibuat perbandingan manakala persamaannya pula ialah sarang kedua-duanya amat berharga.
Burung walet dikatakan mudah didapati di sekitar rantau Asia Tenggara tetapi sebahagian besar kita hanya mengetahui ia tertumpu di Malaysia dan Indonesia.
Jumlah pengusaha sarang burung walet tempatan ketika ini agak tinggi iaitu kira-kira 70,000 yang berdaftar dengan Jabatan Perkhidmatan Veterinar (JPV).
Sarang burung walet banyak ditemui di gua termasuk Gua Niah di Sarawak.
Pembinaan sarang burung walet pula memerlukan pelaburan besar seunit rumah kedai atau gedung kosong tiga tingkat berukuran 70 kaki X 20 kaki.
Berdasarkan kepada senario dan sifat-sifat burung, kos pelaburan tersebut terlalu berisiko kerana jika gagal memilih lokasi yang sesuai, ia memungkinkan rumah kekal kosong dalam jangka masa yang panjang tanpa dihuni oleh burung walet.
Burung walet biasanya membuat sarang selepas tiga bulan memasuki bangunan dan ia bergantung kepada keadaan gelap, kelembapan dan suhu di kawasan tersebut.
Sarang burung ini dihasilkan menerusi rembesan cecair daripada kelenjar tepi kelenjar air liur.
Oleh itu cecair yang dihasilkan digunakan untuk membuat sarang yang mungkin dianggap kotor, sebaliknya kajian menunjukkan sarang burung tersebut mengandungi asid amino (unit asas protein) yang tinggi.
Sarang dapat disiapkan dalam tempoh 45 hari dan biasanya sarang burung dibuat di kawasan sisipan rumah sesuai dikutip dalam dua keadaan iaitu waktu sebelum bertelur atau selepas bertelur
Hubungi Kami: 012-4370347 Nordin atau e-mail kami nordi_jef@yahoo.com.

KENAPA MASIH ADA LAGI SARANG TIRUAN ?..KERANA WANG / SANGGUP MENIPU

YG MANA SARANG ASLI? 

DR. Mohd. Noor Hisham menunjukkan sarang burung walet di pejabatnya di Putrajaya.
Satu ketika dulu harga sarang burung walet begitu tinggi di pasaran terutama yang bergred tinggi dan mencetuskan fenomena yang luar biasa.
Minat orang ramai terhadap burung tersebut agak luar biasa dan ramai ingin menjadi pengusaha sarang burung.
Malangnya di sebalik semua itu, timbul masalah lain apabila ada pihak yang cuba yang mengambil kesempatan mengaut untung ekoran harga yang agak lumayan dengan cara yang tidak betul.
Ketika itu pihak berkuasa khususnya Jabatan Perkhidmatan Veterinar (JPV) mengesan perbuatan pihak tertentu menghasilkan sarang burung tiruan dengan kaedah- kaedah tertentu.
Perbuatan tersebut dikesan menerusi siri serbuan setelah mendapat aduan bahawa adanya usaha mengeluarkan sarang burung tiruan secara besar-besaran.
Ketua Penolong Pendaftar Kanan, Seksyen Aneka Haiwan Bahagian Pembangunan Komoditi Ternakan JPV, Dr. Mohd Noor Hisham Mohd. Haron berkata, antara pendekatan pengeluar sarang burung tiruan tersebut ialah menghasilkan sarang burung berwarna keperangan.
Menurut beliau , pengeluar terbabit menggunakan kaedah pewarnaan menggunakan najis burung sendiri yang diletak dalam kebuk khas dan dibiarkan wap membasahkan sarang burung lalu bertukar menjadi warna tersebut.
Cara tersebut adalah bertujuan mengabui mata pengguna terutama mereka yang taksub dengan usaha burung yang kononnya menghasilkan sarang bersungguh -sungguh sehingga mengeluarkan daripada darahnya yang menyebabkan warna sarang bertukar.
“Pengeluaran sarang burung tiruan ketika itu sebenarnya didorong permintaan yang tinggi terutama dari negara pengimport iaitu China.
“Mereka iaitu orang Cina percaya mitos bahawa sarang burung merah dihasilkan daripada usaha burung bersungguh-sungguh menghasilkannya,’’ katanya.
Malangnya kata beliau, meskipun sarang burung tersebut adalah asli tetapi teknik mewarnakannya menggunakan wap dan najis burung agak berbahaya kerana dalam bekas tertutup menghasilkan wap ammonia ,’’ katanya.
Malah kandungan ammonia pada sarang burung tersebut boleh mencecah 1,000 bahagian perjuta (ppm).
Satu lagi kaedah yang sebenarnya menghasilkan sarang burung tiruaialah menggunakan tepun dan bihun yang jelas kelihatan pada mata kasar.
Sarang burung jenis itu dibentuk daripada adunan tepung atau bihun menggunakan acuan tertentu menyerupai sarang burung asli. Satu lagi ramuan yang digunakan ialah kulit khinzir yang mempunyai kolagen serta rumpai laut serta dicantumkan menggunakan sejenis gam khas.
Bagaimanapun katanya, pengeluaran sarang burung tiruan tersebut tidak lagi dilaporkan berlaku mungkin disebabkan harganya tidak setinggi dulu.
Sebelum ini katanya, pengeluaran sarang burung walet tiruan bukanlah untuk dijual berasingan tetapi dicampur bersama yang asli bagi mengabui mata orang ramai.
Paling mendukacitakan, harga sarang burung tiruan tersebut dijual agak mahal, sama seperti produk sarang asli.
“Dalam satu serbuan bersama Kementerian Kesihatan dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan satu ketika dulu, kami mengesan harga semangkuk sup sarang burung mencecah RM15 .
“Kami dapati sarang burung tersebut tiruan kerana berdasarkan pemerhatian, produk tersebut tidak berbau seperti putih telur selain tidak kembang dalam mangkuk,’’ katanya.
Satu lagi penipuan yang dibuat ialah ketika mencuci sarang burung bagi meningkatkan grednya.
Bagi mengelakkan penggunaan tenaga buurh yang terlalu ramai, segelintir pengusaha menggunakan cecair petunjuk bagi tujuan pembersihan sarang daripada bulu-bulu yang melekat padanya.
Namun kata Dr. Mohd. Noor Hisham, penggunaan cecair peluntur mengakibatkan sarang burung mengandungi bahan kimia manakala bulu yang terlekat padanya tidak tertanggal.
“Apabila sarang burung direndam. Akan kelihatan bulu-bulu yang belum tertanggal terapung di permukaan air,’’ katanya.
: TAK KEMANA HASILNYA JIKA ORANG YANG MENIPU ITU AKHIRNYA.HASIL YANG MENIPU ITU AKAN MEMAKAN DIRI SENDIRI.
Hubungi Kami: 012-4370347 Nordin atau e-mail kami nordi_jef@yahoo.com.

Sunday, April 6, 2014

Rumah I ini telah beroperasi hampir 5 tahun.hasil membanggakan

Hubungi Kami: 012-4370347 Nordin atau e-mail kami nordi_jef@yahoo.com.

Rumah burung ini telah beroperasi hampir 5tahun , hasil Nya amat membanggakan .berkat dan berusaha dan berdoa pengusaha ini, sporangia peniaga pasar malam dan pendakwah, kini boleh dikatakan sebulan rm4,000 ke rm5,000 pendapatan beliau, size Rumah Hanya 20' x 20' dan ketinggian sama, disembadkan lokasi yg menarik ,Minggu Depan Usahawan ini Akan mengerjakan umrah dan mengadakan sedikit khenduri doa selamat, Amin bersyukur pd yg ESA sama sama Kita berdoa moga rezki Kita di berkait.allah yg maha ESA dan agung .

Wednesday, April 2, 2014

DUGAAN YANG PERLU KITA TERIMA DALAM KEHIDUPAN


assalamuaikum . para pembaca budiman apa pun yg terjadi pada kehidupan kita dimasa kini kita perlu terima dgn ketebukaan hati dan berdoa serta berserah dan kembali pada yg maha esa . Ia maha berkuasa dan pencipta .Semua ketentuan dan kejadian itu ada hikmahnya . Pakdin merujuk kepada kejadian kehilangan MH370 - 777 Pesawat MAS.

Apa tindakan pengguna di Negara China ?....

Kesan pada Industri sarang burung dari Malaysia ?.....Apa kata mereka di China dan Hong Kong ?. Pengguna Utama Sarang Burung . Harapan pakdin MH370 akan ditemui seadanya dan biarlah segala ?..terjawab dan memudahkan kita terus berurussniaga di China dan HK. Hanya orang yg terlibat secara langsung dalam hal-hal sebegini akan mengerti dan faham.

Sunday, March 23, 2014

REZKI DARI ALLAH BERSAMA WALAU TINGGAL SEBUMBUNG.

MOHD Razali (kiri) disamping isteri dan anak menunjukkan sarang burung walet diusahakan mereka.
Inap desa burung walet
Bermula dengan ‘cuba-cuba’, projek ternakan burung walet diusahakan Mohd Razali Abd Rahman, 55, menampakkan kejayaan.
Selepas 12 tahun berkecimpung dalam industri penternakan burung walet, Mohd Razali mampu tersenyum bangga. 
Ini kerana burung walet yang diternak sejak sekian lama itu sudah mengeluarkan hasil. 

Bertugas sebagai kakitangan Jabatan Perhutanan Negeri Pahang memberi kelebihan kepadanya melaksanakan projek itu.
Sepanjang tempoh menceburi kerjaya terbabit, Mohd Razali turut memiliki premis yang diubahsuai, selain ba­ngunan kekal untuk ‘perumah’ haiwan itu.
Paling unik, dia juga memiliki sebuah bilik khas di kediamannya di Kampung Peramu, Pekan sebagai lokasi burung walet berteduh dan membuat sarang. 
Dia mengakui, ketika mula membabitkan diri hanya beberapa burung walet datang berteduh. 
“Sejak itu, bilangannya bertambah dari sehari ke sehari dan kini jumlahnya lebih 1,000 ekor. 
“Proses pembiakan secara semula jadi di rumah burung juga meningkat­kan bilangannya setiap tahun,” katanya. 
Katanya, program inap desa yang diperkenalkan mencetuskan idea menambah bilangan burung walet. 
“Justeru, saya menyediakan bilik khas sebagai tempat burung walet tinggal dan membiak dikenali inap desa burung walet,” katanya. 
Katanya, pada peringkat awal banyak pihak tidak yakin serta memberi komen negatif terhadap projeknya tetapi berkat kesabaran dan pengalaman, dia berjaya. 
Saya yakin rezeki Allah dan keikhlasan serta sifat sayangkan burung menyumbang kepada kejayaan projek inap desa burung walet ini,” kata bapa kepada lapan anak itu. 
Dia bersyukur sepanjang lapan tahun berkongsi rumah dengan haiwan itu, dia tiada sebarang masalah. 
“Burung ini hanya masuk ke bilik pada waktu malam. 
“Walaupun berkongsi rumah dengan burung walet, semua bilik ditutup kecuali di bahagian bumbung,” katanya. 
Bagi memastikan kebersihan dalam bilik, dia membersihkan najis burung itu setiap bulan. 
“Saya mendapat bantuan anak dan isteri,” katanya. 
Katanya, projek inap desa burung walet itu memberikan pendapatan lumayan kerana mampu menghasilkan antara 1,000 hingga 2,000 sarang pelbagai gred setiap tahun. 
Menurutnya, sarang burung gred A Super dijual antara RM1,800 hingga RM2,000 sekilogram, gred AB (RM1,500) dan RM1,000 bagi gred C. 


“Proses memungut sarang burung walet dilakukan tiga hingga empat kali setahun dan ia perlu dilakukan dengan teliti bagi memastikan sarang tidak rosak. 

“Saya hanya menjual sarang burung kotor setiap dua hingga tiga bulan sekali pada harga ditetapkan pemborong,” katanya. 


Katanya, kehadiran burung walet tidak hanya bergantung kepada persekitaran dan bangunan besar, sebaliknya suasana tempat dan bahan binaan. 

Contohnya, ramai tidak menyang­ka sebuah bilik dalam rumah mampu menjadi tempat burung walet berteduh, namun disebabkan keadaan sekeliling yang selesa, ia menjadi tumpuan haiwan itu. 

Menurutnya, terdapat bangunan yang menarik dengan pelbagai kemudahan seperti alat bunyi dan kolam air, namun masih tidak dapat menarik perhatian burung walet. 

“Ada juga pengusaha yang tamak mengambil sarang sedang­kan burung walet belum bertelur. Ini menyebabkan jumlah haiwan itu berkura­ngan. 

“Walaupun harga sarang burung kotor agak rendah, saya percaya rezeki akan sentiasa ada,” katanya. 


Musuh utama burung walet dalam bangunan ialah burung hantu dan tikus. 


Burung hantu dan tikus akan makan selain membunuh burung walet, ini merugikan pe­ngusaha,” kata­nya.
Hubungi Kami: 012-4370347 Nordin atau e-mail kami nordi_jef@yahoo.com.

Sunday, January 26, 2014

SELAMAT MENYAMBUT TAHUN BARU CINA 2014

Hubungi Kami: 012-4370347 Nordin atau e-mail kami nordi_jef@yahoo.com.
Selamat manyambut tahun baru CINA 2014. Dengan uncapan Moga Kita terms maju dan kekalkan kedamain Dari pak din KOTA MEKAH almukalrumah
Selamat

Thursday, January 23, 2014

Hari ini pakdin Akan ke mekah Dari madinah jam 2ptg

Hubungi Kami: 012-4370347 Nordin atau e-mail kami nordi_jef@yahoo.com.
Hhar

Monday, January 20, 2014

Pakdin memulakan jan2014 dan mengerjakan umrah

Hubungi Kami: 012-4370347 Nordin atau e-mail kami nordi_jef@yahoo.com.

 Hari ini 18hb pakdin Akan mengerjakan umrah  . Penerbangan  terms Dari klia ke  madinah jam 10.15pm. Doa kan umrah d berkaitan moga d dahari Allah.

Tuesday, January 14, 2014

UCAPAN SELAMAT TAHUN BAHARU CINA 2014 THN KUDA

Ucapan Selamat Tahun Baru 2014 Pada Semua Kaum Cina Di Seluruh Dunia.

Pakdin Dalam Perjalanan Ke Mana NI ?.........................

Koleksi Sarang Burung Yg Di Pamirkan Untuk Jualan Di Sebuah Kedai DI Lapangan Terbang Betaraf Antara Bangsa . Tahukah anda dimana kurangnya cara promosi ?....
Dalam 2 minggu lagi kaum Cina di serataa dunia akan merayakan Tahun Baharu . Pakdin ucapkan selamat menyambut tahun baru 2014 (Thn Kuda) Mudahan dipenjangkan umur dan murah rezki diberkati..Tahukah anda peluang sebagini lah sarang burung mendapat sambutan dan hangat dipasaran . Teringat pakdin 3x menyambut Tahun Baru di Guangzhou .dan Shanzen .China .Woooooo ....dimasa inilah jutaan rakyat China yg berada di perkampungan dan pergunungan atau serata tempat akan membanjiri bandaraya dan Bandar-Bandar akan berbelanja .tidak terkira .Mau dalam bentuk pakaian dan makanan .Mereka akan berbangga dan berbelanja tanpa kira. Contoh di Bijing Lu ...(jln Bijing) penuh sesak dari jam 9pg sampai 2 pagi. Bagaimana nak jual ?....sarang .?..pakdin rasa jika anda paham dan telah biasa .Insallah rezki .
Pada 19hb .Jan pakdin akan mengerjakan Umrah ...mencari kerberkatan diawal tahun dan sentiasa memperbaiki diri yg masih kekurangan. Insallah pembaca akan ikuti pakdin ke Tanah Suci.
Hubungi Kami: 012-4370347 Nordin atau e-mail kami nordi_jef@yahoo.com.

Salam Maulidur Rasul 2014

Salam Maulidur Rasul 2014
Assalamualaikum warahmatullahi wabaraktuh..
Salam Maulidur Rasul 2014 buat semua rakan-rakan.
Alhamdulillah, segala puji dan puja kita rafaakkan kepada Allah yang telah memberikan pelbagai nikmat kepada kita, Selawat dan salam buat junjungan besar tercinta Nabi Muhammad SAW, penutup sekalian para nabi dan rasul, penunjuk jalan al-haq dan daie sepanjang ja
Hari ini bersamaan 14 Januari 2014 (12 Rabiul Awal 1435), kita menyambut hari keputeraan baginda Rasulullah Saw. Keputeraan Rasulullah dan pengutusan baginda kepada kita merupakan satu nikmat kubra buat umat sejagat. Ini kerana kelahiran baginda memberikan petanda risalah dan penyelamat umat dari dibelenggu arus jahiliyah.
Saban tahun kita menyambut dan mengenang kelahiran baginda SAW. Namun harus kita bertanya kepada benak fikiran kita sejauh mana kita telah mencontohi dan mengimplimentasi pusaka peninggalan baginda SAW di dalam kehidupan kita. Saban tahun juga bermakna Rasulullah SAW semakin jauh dari kita. Namun spirit dan ruh perjuangan baginda tetap membara dalam sanubari kita.
Marilah kita menggali semula mutiara keindahan hidup baginda SAW. Mari kita susuri dan teladani qudwah dakwah dan perjuangan baginda bagi kita memacu semula gerakan pencerahan dan pembangunan semula satu nahdah (peradaban). Biarpun jasad baginda jauh beribu-ribu batu, namun jiwa,perjuangan baginda tetap mekar dan dekat di hati kita.

Saya ingin mengucapkan Selamat Menyambut Maulidur Rasul 2014 buat semua teman seIslam dan juga rakan-rakan blogger.Marilah bersama-sama kita junjung kecintaan pada baginda SAW , kita telusuri seerah baginda dan kita lestarikan pancang dakwah dan jihad baginda dalam hidup kita. Kita pintal dan suburkan semula kecintaan kita pada baginda dengan menjadikan baginda ikon terbaik hidup kita.
Hubungi Kami: 012-4370347 Nordin atau e-mail kami nordi_jef@yahoo.com.

Wednesday, January 8, 2014

UCAPAN SELAMAT TAHUN BAHARU 2014 MOGA TAHUN INI DISENARI KEJAYAAN DAN KERBERKATAN.


Terdahulu pakdin ingin ucapakan selamat tahun baharu ...moga semua pembaca dan pengikut setia atau usahawan yg terlibat ataupun yg berminat serta ingin berjinak-jinak dalam industri ini berolah kerjayaan dan kerberkatan dalam apa jua usaha yg akan dilalui pada tahun 2014. Mulakan cita-cita yg murni diawal tahun ini dengan berusaha dan sentiasa berdoa dengan niat murni .moga seegala usaha kita dipermudahkan oleh yg maha esa.
Tahukah anda pada penghujung 25hb. Disember 2013. Negara China telah membuka pintu serta menarik sekatan export sarang burung dari Negara kita (Malaysia ) > Apa tindakan anda. Bagaimana nak mulakan ?...d sini awal tahun ini pakdin bakal perkenalkan produk berasaskan sarang burung ...untuk pasaran dalam dan luar Negara ...
 
JIKA ANDA BERMINAT EMAIL PAKDIN ..JGN TAKUT BERTANYA ?.
 

 

 
 Sokongan anda menjayakan sama-sama kami hargai .bersama kita berusaha dalam mencari rezki .moga diberkati.

Hubungi Kami: 012-4370347 Nordin atau e-mail kami nordi_jef@yahoo.com.

Recite Nama-nama Allah

Photobucket Tiada daya dan kekuatan melainkan dengan daya dan kekuatan Tuhan Yang Maha Tinggi lagi Maha Agung

Urgent action needed against Penang swiftlet farming



PrintE-mail
Wednesday, 23 June 2010 19:41

Rebecca Duckett highlights the risks posed by swiftlet farming in the George Town world heritage site in a letter to the Penang Chief Minister.

As a resident of George Town and as a council member of the Penang Heritage Trust, I want to bring to your attention yet again, the problem of swiftlet farming in our urban areas. The National Guidelines For Swiftlet Breeding are to be presented to Cabinet very soon and there has been no public discussion whatsoever with stakeholders, residents or NGOs. This lack of transparency has to be addressed before any Guidelines for Swiftlet breeding can be passed.

According to the June 2005 newsletter of the Malaysian Swiftlet Farmers Association, over 10% of houses - 400 houses- in George Town have been converted into swiftlet farms. The latest casual count estimates that these numbers could be closer to 20% of houses in George Town.

We do not oppose swiftlet farming in general; it is a very lucrative business which brings in approximately RM 1.5 billion per year. However, the damage urban swiftlet farming in George Town is doing to our "intangible heritage", by moving people out of buildings in order to open swiftlet farms, and to our "tangible heritage" by destroying the original features of the “exceptional range of shophouses and townhouses” that gave us our WHS listing in the first place is too great to be ignored.

Swiftlet farming encourages swiftlets to nest in a particular house, in order to harvest the nests that they build there. These nests are then sold on at an extremely lucrative price, to be used as the main ingredient in birds nest soup. We are not opposing the practice of swiftlet farming in general but we want it relocated from George Town into less populated, agricultural areas, for the following reasons:

1) Health concerns, including but not limited to:

- Cryptococcus
Dried bird droppings and bird’s nests have been known to harbour the yeast spore Cryptococcus, which ideally forms colonies at 20 - 37°C (perfect for Georgetown) and which is responsible for infections in human beings. Inhalation of Cryptococcus spores cause lung infections, cryptococcal meningitis and pneumonia in healthy children and adults, and is particularly dangerous to anyone who is immuno-compromised.
King, Dr. John W. and DeWitt, Meredith L., “Cryptococcosis,” http://emedicine.medscape.com/article/215354-overview, October 30th, 2009

- Avian Flu
Avian flu, or H5N1, is a rare but severe disease that can be fatal. The last person diagnosed with avian flu was in Vietnam on 16th March of this year. According to the WHO (World Health Organization), “all birds are thought to be susceptible to infection with avian influenza viruses”. It is possible that the avian flu virus could be introduced to swiftlets in George Town from migratory waterfowl, which scientists believe are “now carrying the H5N1 virus in its highly pathogenic form, sometimes over long distances.”

The WHO states: “Japan, the Republic of Korea, and Malaysia have controlled their outbreaks and are now considered free of the disease. Elsewhere in Asia, the virus has become endemic in several of the initially affected countries.” However, there is no reason to suggest that swiftlets coming into contact with infected migratory birds from other parts of Asia will not contract H5N1. Living in such close proximity to one another, contaminated swiftlets would quickly transfer the disease between themselves, increasing the chances for human infection either via direct contact with contaminated birds or contaminated feces, the two most common sources of infection. World Health Organisation, “Avian influenza “bird flu”,” http://www.who.int/mediacentre/factsheets/avian_influenza/en/#countries, February 2006

- Dengue Fever

Pools of water created by swiftlet farmers to ensure an ideal humidity and temperature for the birds also create perfect breeding grounds for mosquitos, including Aedes Mosquitos, which carry Dengue Fever. Outbreaks in George Town on specific streets have recently been very common.

2) The danger swiftlet farming poses to George Town’s Unesco status:

- The United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (Unesco) seeks to encourage the identification, protection and preservation of cultural and natural heritage around the world considered to be of outstanding value to humanity. George Town’s World Heritage Site status is not just a label that will increase tourism, but a treaty signed to conserve the unique “intangible heritage” of George Town.

However, homes that are converted into birdhouses suffer irreparable damage, as original windows, doors, plasterwork and features are removed, and sprinkler systems are set up to keep the house humid. This not only causes water damage, damp and rot to that house, but also to adjacent properties, thereby threatening the “unique architectural and cultural townscape without parallel anywhere in East and Southeast Asia...in particular [the] exceptional range of shophouses and townhouses” which gave George Town WHS status in the first place.

Puan Maimunah, as Acting General Manager to the George Town World Heritage Office, has stated that: “personally, the swiftlet industry poses a conflict to the World Heritage Site listing, and possibly needs to be relocated”. If action is not taken against urban swiftlet farming, and George Town “loses the characteristics which determined its inscription on the World Heritage List” it may be placed on the List of World Heritage in Danger or have its status as a World Heritage Site revoked. The Site listing undoubtedly brings more tourism and therefore more money to our city. The loss of our architecture and/or listing would negatively impact on tourism and harm the economy of George Town.

3) Noise pollution:

- The sound systems used to attract swiftlets by playing amplified birdsong continuously constitutes noise pollution, which is a nuisance for residents of and visitors to George Town. However, in recent months, the main source of noise pollution is the birds themselves because numbers have soared and are now out of control. The sky above residences in George Town are full of birds emitting piercing sounds especially in the early hours of morning, late afternoon and evening.

Responsibility of the Penang state government and its departments:

The Penang State Government controls the future of George Town. The decisions made now have long term consequences. In order to address these consequences, we urgently request that the State Government of Penang keeps to and enforces, the terms of the extended moratorium on Swiftlet breeding in George Town, that states that operators cannot start any new swiftlet farms in George Town. The moratorium was set up to halt the proliferation of swiftlet houses in George Town, not as a open bill for them to proliferate freely. The breeders are openly setting up new farms all over George Town. By condoning and allowing this to happen the State Government and MPPP accepts that it is responsible for any negative impact on public health and environment.

We request that the State Government creates a heft annual tax to be paid by each individual urban swiftlet farm until they have moved from the urban areas of George Town on or before the deadline set by the State Government. This tax creates a fund which can then be used when an outbreak of Avian Flu H5N1, Crytococcus or other disease relating to birds, breaks out enabling the State Government to act on any emergency measures needed for this outbreak or environmental disaster cleanup. For the swiftlet farmers, this tax payment will mark their dedication to the maintenance of their farms health and safety measures and further reinforces their responsibility and belief that swiftlet farming in urban areas amongst a dense human population, poses no dangers to humans. Non payment of this tax allows the State Government to forcibly close down the swiftlet farm.

We also insist that in addition, the State Government as a whole, with the Heads of the Veterinary Department and Public Health, be made personally responsible for any environmental and health and safety issues that will arise from the spiralling increase in the population of swiftlets over George Town and the environmental disaster that will take place within the next few years, if swiftlet farms are not removed immediately from our urban areas. The State Government and the Heads of the Veterinary Department and Public Health will also be personally responsible to pay any compensation required in events of death from any bird related disease, outbreak of disease, as well as the loss of investment made by stakeholders who have put huge investments into the belief that George Town will benefit from its Unesco World Heritage Status and is currently being marketed as a tourist destination and world class heritage site by the Penang State Government. Loss of investment should also include, but not be limited to, being forced to move from buildings because of an individuals fear to his/her own personal health and safety.

Laws are being enforced by the State Government on developers, on residents, on landlords that are trying to revitalise George Town as a residential, cultural, heritage and tourist hub, yet swiftlet farms are being allowed to proliferate freely, beyond the realms of law. The State Government must act with a balanced hand.

I would request your immediate assistance in lobbying the Malaysian Government to sign into law, guidelines explicitly prohibiting swiftlet farming in George Town and urban areas, and to act on bringing current owners of swiftlet farms in urban areas to justice. The health and safety of the rakyat and Malaysia's precious environment should be foremost in any Government initiative. Moving swiftlet farming out of George Town and urban areas is in keeping with the State Government of Penang's initiative for a "Cleaner, Greener, Penang" and must be viewed with long term benefit to all the rakyat, all cultures, all tangible and intangible heritage in George Town and our urban areas.

Rebecca Duckett is a council member of the Penang Heritage Trust

MY ADHA

MY ADHA™